En trerätters middag...

Jag gjorde för några månader sedan en enkel rätt som blev otroligt uppskattad, och detta genom att bara testa mig fram som vanligt. Jag la ut "receptet" på facebook och några vänner testade det med gott resultat. Så när jag för ett tag sedan fick frågan om hur det var jag hade gjort, ja då var det puts borta. Så idag har jag letat rätt på det för att sätta det på print ordentligt. Varför inte en trerätters? Jo, en trerätters ska jag presentera här på bloggen, passande årstiden. =)


Förrätt: Nässelsoppa´

Ingredienser

2 liter nyplockade späda nässlor. Det är viktigt att de är späda.
1 liter vatten
1 klick margarin
3 msk vetemjöl eller potatismjöl för den glutenintolerante
2 grönsaksbuljongtärningar
1 dl grädde eller soyamjölk för den laktosintolerante
Salt

Skölj nässlorna noga och ta bort rötter och andra grova delar.
Koka upp hälften av vattnet och salta efter behag. Lägg i nässlorna och koka i fem minuter. Ta av och sila, spar spadet. Hacka nässlorna fint.
Fräs margarinet ihop med mjölet och blanda i spadet. Smula ner buljongtärningarna och häll i resten av vattnet.
Koka ett par minuter innan du häller i nässlorna och grädden. Smaka av och tillsätt eventuellt salt.

Servera soppan i en skål tillsammans med en ägghalva. Som garnering kan det vara gott med lite gräslök.








Huvudrätt: Revbenspjäll

Ingredienser

Revbenspjäll
En flaska hickory eller annan marinad
Olja

Lägg revbenen på en långpanna som du förberett med olja och marinad
Häll över resten av marinaden och ställ in i ugnen på 125 grader. Låt stå i tre timmar och höj sedan temperaturen till 175 grader. Det går fint att vända spjällen någon gång under tiden men är inte nödvändigt. Låt stå i 175 grader i ca en timma. 
Servera tillsammans med valfritt tilltugg. Jag rekommenderar en rejäl sallad, gärna med fetaost och rödlök.







Efterrätt: Ananaspaj

Ingredienser

200 g smör
1 dl socker
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver

Blanda dessa ingredienser och tryck ut degen i en pajform

2 äggvitor
½ dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 ½ dl grädde
1 burk ananas 227 g

Vispa äggvitorna tillsammans med sockret och vaniljsockret till ett hårt skum. Vispa grädden separat så att den inte lossnar från bunken om du vänder den upp och ner. Blanda de två smeterna varsamt.
Ta ur ananasen ur spadet och hacka den i bitar. (Drick upp spadet! Det är både nyttigt och gott!)
Blanda i ananasbitarna i smeten och häll i pajskalet.
Ställ in i ugn på 200 grader i ca 20-25 minuter.

Servera tillsammans med gammaldags vanilj gräddglass och avnjut till kaffet.

Smaklig måltid!



 

 


Kommentarer
Postat av: Fia

Oh nässelsoppa som är så GOTT!!! Det ska jag testa!

2010-05-18 @ 21:25:54
URL: http://www.devons.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0