Ett litet inlägg om glädje...




Ja, alltså... Det finns glädje, och så finns det lycka. Min erfarenhet är att de enda gångerna jag varit helt och hållet lycklig i livet är då jag har kunnat ge av mig själv helt utan att själv räkna med att få någonting tillbaka. När ändamålet inte varit att vinna någonting ut av mina handlingar för egen del utan enbart ge för att jag vill göra det.

Jag gav i princip aldrig utan baktanke förut. Om jag gjorde någonting bra så var det för att personer i min omgivning skulle ge någonting tillbaka, om så bara bekräftelse. Idag kan jag ärligt säga att det inte är lika mycket av den varan.
En klok kvinna sa en gång att hon inte gick in i förhållandet med hennes man för att se vad det kunde ge henne, utan för att se vad hon kunde tillföra honom. Och det är så jäkla fint och rätt. Det är en slags devis för mig att leva efter i mitt nuvarande förhållande. Och vilket förhållande det är!
I dagarna har jag hittat på lite olika osjälviska handlingar. Det handlar om att göra människor tjänster utan att de vet om det. Spännande, och ganska svårt, men riktigt gott för själen. Jag behövde det för min egen skull, så det kanske var lite egoistiskt på så vis, men vad det är jag gjort får ingen någonsin veta, och på så vis handlar det inte om att få någonting tillbaka. Och jag skriver inte detta för att få någon form av bekräftelse heller, utan för att uppmärksamma vikten av osjälvisk generositet. Jag kan lova att livet blir tiotusen gånger lättare när du lever efter det, och slutar haka upp ditt liv på att andra ska göra saker för att du själv ska kunna vara lycklig.

Givetvis handlar inte detta om att du helt ska köra över dig själv. Du är en minst lika viktig person i hela alltet och om du inte är nöjd så kan du inte ge någonting alls. Så börja med att göra någonting riktigt, riktigt bra för dig själv. Och det utan att räkna in en enda av dina närstående människor i processen.

Det är trots allt endast för din skull du lever, i långa loppet. Du är, faktiskt, den enda person som du måste kunna stå ut med i resten av ditt liv.

Jag lever för att vara lycklig!

Kram! 


Kommentarer
Postat av: Anonym

så sant! så klokt. kramar många från mor

2009-10-28 @ 18:14:21
Postat av: Malin

vackra och tänkvärda rader. håller fullständigt med dig. kramar

2009-11-01 @ 12:50:30
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0