Det ska jävlar inte vara enkelt...

Just nu faller jag offer för min egen tidigare "dumhet"... Fast nej... jag var inte dum då, jag var sjuk. Jag var psykiskt, fyskiskt och socialt nedsatt och kunde inte ha gjort bättre ifrån mig än jag gjorde då och förhoppningsvis ska det räcka med den förklaringen för att jag ska få mina pengar... till slut... slutligen...
Min ansökan till csn kom in den 2e februari. Idag fick jag besked om att ansökan behöver kompletteras innan den 12e mars. Tjo... det här kommer ta tid... känns det som.
I meddelandet står det som följer;



Komplettering av ansökan om studiemedel

Din ansökan om studiemedel måste kompletteras med följande uppgifter:

Du har obetalda årsbelopp för tidigare år. Det betyder att du inte har betalat in det du skulle till CSN. För att du ska få nya studiemedel måste du göra något av följande.

1. Betala dina obetalda årsbelopp. Kontakta CSN så får du uppgift om hur mycket du ska betala och till vilket konto. När du har betalat ska du meddela detta till CSN.

2. Söka nedsättning, alltså betala en mindre del av årsbeloppet på grund av synnerliga skäl och få nedsättning av årsbeloppet. Möjligheten att få nedsättning på grund av synnerliga skäl är mycket begränsad. Ett exempel på synnerliga skäl är om du varaktigt är beroende av försörjningsstöd. Du kan beställa en blankett för nedsättning i Mina sidor på www.csn.se.

3. Hänvisa till synnerliga skäl. Om du har synnerliga skäl kan du i vissa fall beviljas studiemedel trots att du inte betalat dina årsbelopp. Möjligheten att få nya studiemedel på grund av synnerliga skäl är mycket begränsad.


Skolan har meddelat oss att du klarat 300 poäng under den period du senast fick studiemedel. Enligt vår bedömning bör du klara ytterligare 60 poäng. Vi kommer att göra en slutgiltig bedömning när vi ska besluta om du kan få studiemedel.

Du måste därför be din skola att rapportera in samtliga kurser som du har påbörjat och de kurser som du har slutfört.

Om du inte har klarat tillräckligt med poäng kommer din ansökan att tas upp till särskild prövning. Du har dessförinnan möjlighet att skriftligen komplettera din ansökan med upplysningar om eventuella personliga förhållanden som har påverkat dina studier. Vi ber dig styrka det som har hänt till exempel med ett läkarintyg. Du har även möjlighet att kontakta din studievägledare, kurator eller studeranderepresentant. De kan sedan vända sig till CSN för att lämna information

Om du har varit sjuk under perioden ska du anmäla det till Försäkringskassan. Om Försäkringskassan godkänt din sjukperiod, räknar vi inte med veckor då du varit sjuk när vi prövar dina studieresultat.


Din komplettering måste ha kommit in till CSN senast 2009-03-12. Om CSN inte får svar på de begärda uppgifterna kommer ärendet att behandlas utifrån de uppgifter som finns tillgängliga.




Jamen visst... Tidigare årsbelopp misstänker jag vara det jag betalade in i förrgår för att jag inte orkade lägga ner tid och energi på att luska fram var i hel**** jag ska få tag i uppgifter om min årsinkomst för 2008. Jag struntade i det för jag tyckte att det skulle vara lättare så. Jag hoppaas att hela årsbeloppet för 2008 nu är betalt och att jag inte behöver orda mer om det. Min årsinkomst 2008 lär inte ha överstigit 20 000 kr med tanke på att jag bara arbetade under en månads tid. Vilket suger. Verkligen suger... men sådan är verkligheten. Man ska ha haft en årsinkomst på över 100 000 kr för att behöva betala tillbaka till csn. Men som sagt, jag orkade inte lägga tid och energi på att luska rätt på de uppgifterna. Jag betalade istället... med pengar som jag inte har. Men det ordnar sig.

Den andra biten är mycket klurigare. Här talar de om att jag inte läst tillräckligt tidigare för det belopp de betalat ut.
Och det stämmer ju. Jag läste inte klart den 100 poängskurs jag hade kvar att läsa där, höstterminen 2005. Jag klarade det inte. Jag är otroligt glad att jag klarade av att läsa de 300 poäng som jag faktiskt avslutade med tanke på i vilket skick jag var. Något bevis på att jag var djupt deprimerad har jag inte direkt. Jag har ett sjukintyg från 23/1-06. Det var då jag tog mod till mig och gick in på akuten och släppte alla masker... nåja, nästan alla. Sedan dess har jag klättrat och klättrat och klättrat, och till slut hamnat här. Där jag nu skördar frukten av att ha varit i nedsatt skick psykiskt, fysiskt och socialt.
Jag har mailat och frågat om det räcker med att jag styrker min depression med det sjukintyg som utfärdades först i januari, trots att det inte täcker den period då studierna skulle ha varit avslutade. Om det inte gör det så får jag väl helt enkelt inga pengar. Förrän jag läst upp 60 poäng, vill säga... Och det kan jag väl iofs ha gjort om några veckor. Säg en månad.  Håll en tumme eller två åt mig för att csn ska vara mänskliga och inte myndliga och godkänna min ansökan. Pliiiz?

Kommentarer
Postat av: Mia

Yay! Definitivt en fika. Det ser jag fram emot.

2009-02-23 @ 07:10:15
URL: http://miakelekia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0