Värknatt...

Jag är vaken för att lyssna på regnet i natt. Var varm och öm och lite ledsen när jag skulle sova. Kvällens inventering blev vacker och orden som surrar i mitt huvud nu är "What goes around comes around." Nyttig lärdom, om än inte så lustig.
Med kärlek är allting möjligt, och tills vidare släpper jag allt annat än det. Jag är precis där jag ska vara.

Nu ligger jag med balkongdörren på vid gavel och lyssnar på det ihärdiga regnet där ute. Illustrerar gator som rinner bort och ger plats för grönska. Regnet som piskar, vinden som ruskar om och jorden som vrider sig under asfalt och gatsten. Ropar efter befrielse, efter näring och tillväxt.





Nog är det höst, och mig gör det inget. Gatubelysta parkpromenader med prasslande kulörer runt tassar och skor. Skrattande barn i lövregn och doft av mull som inte ens avgaserna i en svensk storstad kan pressa undan.
Sol, men inte kvävande, och luft som bäst liknas med isvatten, så svalkande. Höstregn och stormvindar. Jag välkomnar dem. Jag fasar dem. Jag beundrar och respekterar dem.
Snart plockar jag upp min första kastanj och lägger den i min rock, för att ha den där som en lugnande lyckoklump då jag behöver en påminnelse om livets vackra. Jag såg dem redan igår men väntar en stund till. Snart kan jag välja och vraka.

Det värker mer i natt än på länge. Jag har smörjt kroppen innanpå och utanpå samt lindat mina ömma, men ingenting hjälper. I natt ska det värka. I natt ska jag inte sova utan lyssna på regnet och staden utanför balkongen. Inte känna mer, inte tänka, bara lyssna. Andas och lyssna. Inåt och utåt.






"Don't Leave Home"

Like a ghost don't need a key
Your best friend I've come to be
Please don't think of getting up for me
You don't even need to speak
When I've been here for just one day
You'll already miss me if I go away
So close the blinds and shut the door
You won't need other friends anymore

Oh don't leave home, oh don't leave home

If you're cold I'll keep you warm
If you're low just hold on
Cause I will be your safety
Oh don't leave home

I arrived when you were weak
I'll make you weaker, like a child
Now all your love you give to me

When your heart is all I need

Oh don't leave home, oh don't leave home

If you're cold I'll keep you warm
If you're low just hold on
Cause I will be your safety
Oh don't leave home

Oh how quiet, quiet the world can be
When it's just you and little me
Everything is clear and everything is new
So you won't be leaving will you

Oh don't leave home, oh don't leave home

If you're cold I'll keep you warm
If you're low just hold on
Cause I will be your safety
Oh don't leave home

Kommentarer
Postat av: Anais

Jättefint skrivet gummankramar om

2008-09-03 @ 11:45:37
Postat av: Mia

Tack gumman! *kram*

2008-09-03 @ 12:10:54
URL: http://miakelekia.blogg.se/
Postat av: Mia

tack! *ler* Från en annan poet är det ett mycket fint betyg! :)

2008-09-03 @ 22:53:47
URL: http://miakelekia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0