Mitt liv i musik, 1 år.

1981 bildades Metallica i ett garage någonstans i världen, men det skulle ta en stund till innan de kom ut i världen, annars är de ett band jag lyssnat mycket på, redan innan jag hade ett val. (Jag är sladdbarn och äldsta syrran är 13 år äldre än jag.)
Hon var alltså fjorton det här året och jag kan tänka mig att jag lyssnade på vad hon lyssnade på. Mer om det längre ner...
Men nu ska jag bjuda på några egna favoritlåtar från det året. Mitt första minne är att mina systrar och det sommarbarn som bodde hos oss den här tiden satt och sjöng för mig i skrubben under trappan i vårt gamla hus. Vi flyttade därifrån strax därefter... Så here goes:





Jag lyssnade så klart på barnvisor när jag var ett år, men ett annat band kom ut med en låt som jag har lyssnat mig sjuk på under tonårens sommardagar... Jag, och en sådär fem miljoner andra svenskar...





Gyllene tider... Jag var en av de svenskar som åkte till kusten för att se dem på återtåget, var det 1996? och stod lyrisk under hela konserten. När fyrverkerierna exploderade över Varbergs fästning den kvällen så var jag gråtfärdig... Och det är ganska knasigt, eftersom jag inte annars tycker att gyllene tider egentligen är nåt att hänga i granen. (naturligtvis inte, det är ju sommarmusik??) Jag åkte med min dåvarande pojkvän som köpt biljetter till oss båda och med ett gäng kompisar från den lilla hålan Floby. Vilket minne... svensk sommar då den är som bäst...
Garanterat hörde jag en och annan låt med detta band även när jag var ett år. Eftersom syrran och jag satt, fjorton år senare i hennes hus, och spelade av gamla kassetband till mig med alla svenska band som var stora under början av 80-talet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0