God morgon

En godare morgon än på mycket länge. Gudars så gytt att vakna då det är så. Det ringde på som vanligt här för en stund sedan och jag fumlade mig upp ur soffan, där jag spenderat natten, och gick för att öppna. På vägen till hallen greppade jag mina pyjamasbyxor och försökte tända lyset. Problemet var att armarna inte ville lyssna, för de hade minsann inte tänkt vakna än. Inte heller benen hade tänkt sig att vakna riktigt så punktligt. Det blev med andra ord en mycket vinglig färd till dörren och jag hade tur som inte ramlade över min stora morgonpigga spanjorska. Fast hon hade iofs kunnat dämpa fallet lite? Nåväl, ben och armar hann vakna innan valphusse hunnit kliva ur hissen till vår våning så jag kunde ta emot valp och valpfoder utan att varken tappa något eller se konstig ut. Hoppas jag.
Så snart valpen är innanför dörren så börjar buset, med en underton från den stora att det fortfarande är hon som bestämmer, och sen håller det på i någon timma innan lugnet lägrar sig. Just denna dag så kröp jag tillbaka ner i soffan för att vakna till men då kom det en donna och "oupsade" sig upp bredvid mig. Bara för att gooooosa... Jag blir lika förvånad varje gång hon bara gör något sånt som hon vet väldigt väl att hon inte får. Som om jag skulle glömma det en stund bara för att hon är så söt. Och tja... just idag så glömde jag det en liten stund extra. Det var mysigt att få krama lite på henne. Om det inte hade varit för att valp hittade ett snorpapper så hade vi kanske legat kvar där än. Hihi.
Så jag klev upp på nytt för att plocka ihop tussarna som redan hunnit sprida sig över golvet och för att slänga in storvovvas dyna i tvättmaskinen. (Den gick in! Hurra!) Sedan serverade jag de fyrbenta torrfoder. Pasha äter sju dl om dagen. Valp får också några skulor av sitt godisfoder för att kunna sällskapa med Pasha då. Och katten får av sitt foder vid sin tron. När Pasha ätit färdigt agerar valp aktivitetskula. Hon tar några skulor i munnen och så jagar Pasha henne tills hon tappar dem på golvet varpå Pasha plockar upp dem. Detta fortgår så länge det finns något kvar i valpens skål.
Efter det så är det dags för dagens första "skälla på katt"-runda. Då springer valp, med en mycket bekymrad storPasha efter sig (över sig, framför sig), och jagar Frasse med en svans som går som en visp och den gällaste lilla stämma hon kan uppbringa. Tills antingen jag eller Pasha säger ifrån... för Frasse gör det inte förrän hon kommer upp i ansiktet på honom, konstigt nog.
Efter detta lägger sig stordonnan på golvet och låtsasbrottas med valpen tills valpen blir trött och somnar. Jag har världens bästa valpvakt. *s* Utan Pasha hade jobbet blivit dubbelt. Nu är det strax dags för första promenaden. Efter den blir det frukost även för de tvåbenta.

Jag tycker om att döpa mina hem. Hittills har jag bott i bl a Gökboet, Tassbo och Varglyan... den senast nämnda var inte mitt hem, men jag bodde där ändå. Det kändes rätt så hemma. Vad sjutton jag ska kalla det här stället för har jag dock ingen aning om. Jag känner ingen mysfaktor kring den här lägenheten. Den känns verkligen inte som hemma och jag märker att jag fortfarande har svårt att benämna den så.

Kommentarer
Postat av: Stina

Hahaha! Härligt skrivet Mia, riktigt kan se det hela utspela sig, uhh så gött asg

2008-09-16 @ 14:03:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0