Gäddor...

Nära här intill går en kanal, eller å, eller både ock tydligen. *s* Det är Mölndalsån som går ihop med gamla Fattighusån.  Den är stenkantad och där finns gamla slussar som vittnar om fornom båttrafik. Vid dess kant går jag med mina hundar, och tydligen är jag inte ensam om det om man tyder spillningen som ligger och dräller överallt... *muttrar lite* men det var inte skälla jag skulle göra även om jag tycker det är dålig stil att inte ta upp efter sina djur. Så, så Mia... lugn och fin.
Nyss tog jag och valpen en solskenspromenad längs med ån. Det var klart vatten idag och jag kunde se ner till botten. Vattnet står ganska lågt, och där är fullt med småfisk. Stora stim rör upp ytan när jag kommer gående. När jag och barnen gick där fick vi se en yttepytteliten gädda ligga och sola sig i kanten, men idag fick jag se en stor en. Okej, den var inte gigantisk och garanterat ganska ung, men den var såpass stor att den var värd att verkligen kalla fisk.
De är inte de vackraste i världen, men det är roligt att kunna se dem i ett såpass naturligt habitat... (hur naturlig nu en kanal kan kallas men ni förstår vad jag menar?)
Den låg alldeles stilla och insöp atmosfären innan jag störde den så att den plaskade iväg in i sjögräshavet i mitten av kanalen. Lite längre bort såg jag en liten igen, med jättevacker teckning på ryggen.
Härmed är min nya hobby att gå på gäddspotting i kanalen. Hihi.

Snart har den här "arbetsdagen" tagit slut, valpen blir hämtad och jag ska ställa min rumpa i duschen och bli fin och fräsch innan det är dags att göra tisdagskvällsrutinen. Inga mer ska för idag, inga  mer måsten...
Jo.. lite ska ska ni ha! Here goes The Liptones!

Ha en finfin dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0