Alika...

Jag hade en svag aning om att en alika inte bara är någonting svart och smutsigt. För så kan det ju inte vara, eller hur? Ingenting är så enkelt. Jag såg i mitt sinne en mycket vacker blomma, och inte alls en tjattrig kaja. Fyllekaja, hör man ju titt som tätt, och kanske beror det på tjattrandet? Eller så är det bara så att kajan, eller alikan som den på vissa platser i Sverige kallas, är allmänt illa sedd? Jag är iofs av annan ståndpunkt, för jag tycker att kajorna är vackra... och häpnadsväckande mäktiga när de lyfter i flock så att de bildar stora moln på hösthimlen. Efter vad jag har hört så söker de sig till varandra för att kunna skydda sig mot rovdjur. Tillsammans kan de göra det de inte ensamma klarar av...


Full som en alika hör man ju också då och då, och det vet ju alla vad det står för. Ibland kallas också alkisar för alikor, vilket jag härmed kommer att anamma. För se vad jag fann när jag sökte internationellt på alika;



Är den inte vacker, Big White Alika, orchidén? Den är skör och bräcklig men varm och ljus och får den bara växa i rätt jord så är den närmast andligt vacker att vara nära.



Jag har en tro

Go alikor!


Bilden på kajorna är lånad från www.dajli.com. Gå in och se fler vackra bilder på den sidan!

Kommentarer
Postat av: Stina

Åh vad fint tolkat!

2008-09-23 @ 16:55:35
Postat av: Mia

Tack snälla! :)

2008-09-23 @ 20:48:40
URL: http://miakelekia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0