Mia Direkt, kan jag hjälpa till med något? =oP



Jag ska
starta datasupport! Hahahaha!















I går morse
ungefär vid sjutiden, innan jag ens hunnit tänka på kaffe eller frukost, så flög det i mig att det var dags att rensa ur datorn. Inuti. Alltså, inte på program eller bilder, musik eller andra filer, nej nej... Det hade ju varit underkurs, no?
Jag skulle rensa ur datorn från damm. Inuti burken. Eftersom den brummar som en hel liten v8-motor när jag startar den...  Jag hade en bra bild om hur detta skulle gå till. Jag skulle skruva upp den, blåsa eller dammsuga ur där det fanns damm, ta en titt på fläktarna och sedan skruva ihop den igen.
Men... tja... ok. Det är en laptop, by the way... en sunk-laptop.
Jag hämtade skruvmejslar men där fanns ingen som passade. . Sen började jag skruva. Jag är faktiskt lite förvånad över att jag hade vett att dra ur strömmen först, och att plocka ur batteriet, innan jag satte igång. Jag stängde tom av den, vilket den iofs gör av sig själv numera så fort den inte får ström från väggen. Batteriet är helt slut. Datorn är gammal, gammal.
Jao, så skruvade jag väl då. Vissa skruvar var snälla. Andra inte lika snälla. Vissa skruvar satt som järnet, och dem var jag tvungen att bli lite arg på innan de gick med på att komma upp.
Nåväl, när alla skruvar till slut var utmobbade ur burken så bände jag isär den här och var. Allt gott, det gick bra. Tills det inte gjorde det längre. Jag stötte på patrull när jag kom till kortsidan där usb-portar och sån skit sitter... där ville den inte öppna sig. Det var ju lite irriterande, för jag tänkte att det väl är där fläktf*nskapet sitter, no? Jag försökte med att bända försiktigt, på olika sätt och olika platser, sedan försökte jag med att slita lite extra... sen tittade jag om det satt några fler skruvar någonstans som jag inte sett tidigare. Det gjorde det inte. Då blev jag lite (bara lite) förbenad och slog på datorn.
Det hjälpte inte. Den ville inte öppna sig mer för det.
Så, jag gick runt till andra sidan och började bända där, tänkte att om jag får upp den runt hela så kanske den ger upp där borta i hörnet också och ger efter för grupptrycket eller nåt... det gjorde den inte. Jag slog lite till, men det hjälpte inte den här gången heller. Så jag gav upp. Plockade fram hårfönen och blåste in där jag kom åt att blåsa, sen återgick jag till skruvandet, den här gången righty tighty... Jag startade datorn och den lät jävligare än någonsin förut. Ungefär som en gammal båtmotor... BRRRRRROOOOOOOOOOMMMMMMMMMM........



Tja, jag hade ju redan gett upp, trodde jag, men så fick jag se i skenet från skärmen att där fanns en liten ihålighet där man kunde sätta ner en skruvmejsel och bända upp fronten. Så tja, det var vad jag gjorde. Jag var lycklig! när jag fick upp den, men upptäckte snart att jag nådde inga fläktar den vägen heller. Stängde av datorn och hugg in på sidorna av burken, men det gick inte. Då bände jag lite försiktigt vid kanten av tangentsatsen... där gav det efter. Så jag fortsatte. Lossade hela tangentbordet nästan... men kom sedan på att där kom jag ju inte heller åt några fläktar utan bara kretskort till tangenterna, och vad skulle jag där att göra? Så jag bände tillbaka tangentbordet. M-tangenten studsade loss så den fick jag banka fast igen. Nu vet jag hur man får fast borthoppade tangenter, men tyvärr har a-tangenten och dess lilla gummiplopp lyckats försvinna för längesen. Annars hade jag kunnat bonka dit den också.
Nåväl. När jag hade fått tillbaka tangentbordet så startade jag om datorn, som fortfarande lät som min farbrors gamle hemmabygda båt, och tänkte skriva till Dysnomias om mitt projekt då jag upptäckte att jag inte bara fått datorn att sjunga högre utan även fått tangenterna att totalt tappa greppet. Som det är nu så verkar det som om jag har alla konsonanter men inga vokaler. Så nu skriver jag på ett externt tangentbord och har lagt ner tanken på att min gamla burk någonsin ska återfå sin forna glans.
Det är dags att jag ser mig om efter en ny.
Tills vidare fungerar det fint så här. =OP
Så, hojta hörni, om ni vill ha hjälp med era datorer! Jag vet precis hur man INTE ska göra. Hihihi.

Kommentarer
Postat av: Dysnomia's

Ha ha ha!!!

Även om jag nästan fick detta irl i arla morgonstund (inte ens JAG hade fått i mig kaffe då!!!), så var det lika j-a kul att läsa om det en gång till!

Den där datorn blir nog aldrig mer sig lik, nä... S

2008-12-11 @ 19:35:23
URL: http://dysnomias.wordpress.com
Postat av: Mia

Tja... nu brummar den faktiskt lite mindre. Inte alls så illa som förut. Men att det skulle ha med mitt lilla psykbryt att göra det betvivlar jag hejdlöst.



Tack för era kommentarer!



Kram!

2008-12-15 @ 12:43:13
URL: http://miakelekia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0