Parfym och märken...



Jag är något
av en parfymsnobb. Mina parfymer köps inte på ica och får inte vara några kopior. Det ska vara någorlunda bra märken och det ska gärna finnas en doft för varje tillfälle. Mina favoriter till vardags är ett par av Tommy Hilfigers fräscha och sportiga sorter, Tommy Girl och Tommy True Star. Om jag ska dra en sväng på stan vill jag ha DKNYs Be Delicious, om jag vill vara söt och sockrig så vill jag dofta Tommy Hilfigers Tommy T Girl och om jag ska gå ut med min sambo bär jag Diors Pure Poison
Jag ogillar missbruk av parfym. Jag ogillar blandade dofter som inte trivs tillsammans, t ex kan en starkt parfymerad tvål skära sig med parfymen. Därav är det en fördel att välja svagt doftande tvålar och neutralt doftande hårprodukter. En annan sak som jag har märkt att en del inte uppfattar är hur en parfym kan skära sig mot en persons kroppslukt. Var och en av oss är liksom alla levande varelser begåvade med en alldeles egen individuell doft, den doften stämmer inte överrens med alla andra sorters dofter. Så ett tips är att verkligen känna på lukten av parfymen, alltså spraya på kroppen, innan köp. Gå med den, låt andra tycka till. Då kan det inte misslyckas.
Jag duschar mig i parfymen efter tips från Fab Five-gänget från tv.


Det är ett annat
litet tips jag kan föra vidare. Att spraya i luften framför och gå igenom det. Alltså inte spruta rakt på kroppen. Det ger en jämn doft och blir inte överdoserat, dessutom vill ingen gå omkring och lukta som en parfymfabrik... det är inte fräscht. Det är en hemsk upplevelse för den som lider av olika andningsbesvär att hamna bredvid en person som stinker starkt av parfym, och de tvingas till det dagligen i bussar och på andra offentliga platser. Rökare får mycket skit för samma sak, men för någon som har svårt att andas kan det vara lika besvärligt med parfym som det är med rök, och jag tycker att det är trevligt när alla tar hänsyn till varandra. Lider man av ett missbruk, som cigaretter är, så är det bra att ta hänsyn, men det gäller även gemene man som använder sig av parfym. Just my two cents.

Häromdagen kom min kärlek hem med en hudvårdsserie till mig som jag älskar. Tack Mickan för tipset! Boots No 7 står numera i mitt badrum och väntar på att få behandla mitt finniga ansikte till att bli ett mjukt och vackert ett. Då han köpte detta till mig kom han också hem med en hel packe med herrparfymsprover. Jippie! Min dag var gjord. Inte bara fick jag en hel hudvårdsserie, utan jag fick spraya och lukta och mysa i dessa underbara dofter. En av dem var Versaces Man, som jag bara älskade. Den är ett måste till mannens växande samling. I vanliga fall har han Hugo Boss Baldessarini som passar mycket bra på honom. En annan, som är alldeles nyinhandlad och som jag verkligen älskar är Burberrys Touch for Men.
Bland proverna kom också en parfym som fick oss att rygga tillbaka enbart på grund av namnet. Det var första gången jag sprang på Bruno Banani... "Not for everybody" är deras slogan... Och nej, det kan jag ju förstå. *asg* Alltså ärligt talat?!! Vill du gå omkring med en doft vars namn påminner om en brun banan? Brun banan ger åtminstone mig associationer som jag inte vill förknippa med parfym. Nåväl, när jag så googlade lite så fick jag också fram att Bruno Banani inte bara är parfym utan även kläder... T ex ett par ?sexiga? string...



Med detta avslutar jag dagens blogginlägg med att be om ursäkt till er som storgillar Bruno Banani... men come on... jag kunde verkligen inte låta bli. Parfymen var inget vidare... stringen är inte heller helt snygga... och namnet är i mina öron katatrof! Det enda jag tänker skämmas lite granna över är att jag inte vetat om detta märke sedan tidigare. Jag undrar om det kan ha med namnet att göra eller om det bara är det faktum att jag inte längre läser Elle från pärm till pärm? Jag får väl börja med det igen så jag hänger med lite bättre.

Ta hand om er därute i helgen!

Kommentarer
Postat av: Dysnomia's

Sedär. Fler som fattat det där med parfymers användande och hur oattraktivt det är att lukta som en hel parfymaffär! Just det där med att spraya ett moln framför sig och gå igenom borde onekligen en del prova!

Jag avskyr att hamna bredvid en parfymstinkande människa som överdoserat "luktegottet". Och det även om jag inte alls lider av någon allergi av sorten.



Själv prioriterar jag inte parfymer i min budget. Brukar slinka förbi kopiorna och spruta lite på handleden. Gör nämligen som du och låter doften få kombineras med min egen kemi. Nackdelen med kopiorna är att doften inte sitter särskilt länge, men det gör mig ingenting. Hållbarheten är oftast oxå sisådär, men eftersom de bara kostar en spottstyver, så kan man kasta dem med gott samvete när de härsknar.



Till vardags är jag dock parfymfri. Jag använder "leave-in" produkter i håret för att få styrsel på frisset och dessa luktar oftast fullt tillräckligt. Dessutom sitter den lukten i för flera dagar. Den jag använder oftast luktar helt otroligt fräscht och gott. Bättre än all parfym i världen. :-)



Vad gäller den bruna bananen är jag benägen att hålla med dig. Även utan doftprov. :-D

2008-08-30 @ 09:56:38
URL: http://dysnomias.wordpress.com/
Postat av: Mickan

Jaa, Boots no 7 är grejen, älskar verkligen deras produkter, och jag försöker vara en ordentlig flicka och använda dem dagligen, vilket går...sådär. :) Kram!

2008-08-31 @ 01:35:38
URL: http://ingvarsdotter.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Ojoj.

Jag orkar inte tänka.

Sprayar ett par sprut med min äppelformade som jag inte ens vetvad den heter.

Sen går jag.

2008-09-01 @ 18:04:08
URL: http://rebcca.blogg.se/
Postat av: Mia

Rebecca: Hehe, kan det vara DKNY Be delicious tro? Den är äppelformad och luktar jättegott. :)

2008-09-01 @ 18:20:16
URL: http://miakelekia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0